Inntak av vitamin D og risiko for type 1 diabetes
Kosttilskudd med vitamin D reduserer risikoen dor å få diabetes type 1. Det viser en studie publisert i The Lancet. Artikkelen sto opprinnelig på www.dinkost.no, der det også ligger mer stoff om diabetes og kosthold.
Inntak av vitamin D og risiko for type 1 diabetes
Hyppönen E, Läärä E, Reuanen A, Järvelin M-R og Virtanen SM: Intake of vitamin D and risk of type 1 diabetes: a birth-cohort study. Lancet 2001: 358:1500-03.
Kosttilskudd med vitamin D reduserer risikoen for å få diabetes type 1. Det viser en studie publisert i det anerkjente tidsskriftet The Lancet.
Over 12 000 finske kvinner som skulle føde i 1966 ble vervet til å delta i studien. Forskerne samlet inn data i barnets første leveår rundt bruk av vitamin D-tilskudd og forekomsten av rakitt (D-vitaminmangel som rammer barn, engelsk syke).
Så, i desember 1997 talte forskerne opp hvor mange som hadde fått diabetes type 1 i løpet av de 33 årene studien hadde løpt. I 1997 var det fortsatt over 10 000 barn med i studien, og av disse hadde 81 fått diabetes type 1. Datamaterialet viste at de barna som hadde fått regelmessig tilskudd av vitamin D i løpet av første leveår, hadde en signifikant lavere risiko for å få diabetes type 1 enn de som ikke fikk tilskudd, eller bare fikk det innimellom.
Blant barna med tegn på rakitt (vitamin D-mangel) hadde også høyere risiko for å få type 1 diabetes enn de som ikke hadde tegn på rakitt.
Forskerne konkluderer med at vitamin D-tilskudd til barn kan redusere risikoen for type 1 diabetes, og at dette kan være med på å reversere den økende forekomsten av diabetes type 1 i Vesten.
Kommentar:
Vitamin D-tilskuddet som ble brukt av de med optimalt inntak, var tran. Dette har gjort at flere forskere lurer på om det var omega-3-fettsyrene i tranen, og ikke vitamin D-innholdet, som er årsaken til den beskyttende virkningen. Dette må studeres videre i nye undersøkelser.
(DinKost. no)
|